woensdag 3 juli 2013

Het was weer even geleden...

...dat ik hier een update schreef. 4 weken om precies te zijn. 4 weken lang leek het allemaal goed te gaan. Nou ja, goed... beter in ieder geval.

Buiten wat kleine onzekerheden omtrent Domenic zijn gewicht (we vonden dat hij wel erg zwaar werd), de peg en de verse ok-wond was er niks aan de hand.

Tot we vorige week woensdag terug op controle mochten bij de chirurg.
Ansich was alles goed. De wond geneest goed en de peg zit ook nog helemaal prima. Ze hebben me geleerd hoe ik hem 2x in de week moet dompelen en hoe ik het nu verder moet verzorgen en we hebben ook al een datum (eind van de maand :P ) voor het plaatsen van een mic-key button.

Maar nu terug naar de controle. We waren nog geen minuut in de behandelkamer of Domenic braakte zijn hele maaginhoud naar buiten. Kan gebeuren. Kindjes met een nissen-operatie leren op een gegeven moment om "over de nissen heen" te spugen. Maar dit is dan alleen het spugen als je maag niet in orde is. Het is niet zo dat de reflux nu weer terug is. Ik heb gelijk de voeding gestopt en als we dan terug thuis kwamen zou ik de voeding weer kunnen starten. Zo heeft de maag genoeg rust gehad om weer op orde te raken, aldus de chirurg.

Toen we thuiskwamen weer een nieuwe voeding gemaakt en in laten lopen. Hij was nog geen uur aangekoppeld of hij begon weer te spugen. Uiteindelijk maar ORS aangekoppeld en sinds die woensdag dus een beetje wikken en wegen. Eerst ORS, dan ORS gemixt met voeding (half/half) en dan volledige voeding, om vervolgens weer een spugend kind te hebben en dan dus weer terug naar volledige ORS te schakelen. (En de inlooptijd van de voeding is, nadat we het heel mooi hadden opgeschroefd naar 120ml/u, uiteraard ook weer terug bij af)

We hadden woensdagavond ook nog contact met de spoedeisende hulp en daar werd gezegd dat we ons geen zorgen hoefden te maken zolang hij nog plasluiers produceerde.




Omdat ik me na de operatie wat zorgen maakte over de snelheid waarmee Domenic aan kwam in gewicht had ik contact gehad met de diëtiste. Zij heeft me toen gezegd dat ik, om mezelf niet helemaal gek te maken, maar 1 of 2 weegmomenten in de week moest aanhouden. Dus na het weegmoment van vorige week woensdag (8500gr) kwam het weegmoment van vanochtend (7410gr). 
Ik dus weer direct met het ziekenhuis aan de telefoon. Kijk, een kleine 1,5 kg aankomen binnen 3 weken vond ik erg snel, maar ruim 1 kg afvallen binnen 1 week vind ik wel erg zorgelijk.

Gelukkig was de kinderarts het met me eens. Ik mocht direct met Domenic langskomen.
Eenmaal daar aangekomen heeft de dienstdoende kinderarts (die we gelukkig al vaker hadden gezien) Domenic goed bekeken. Hoewel het afvallen zeer zorgwekkend is, is Domenic (nog) niet aan het uitdrogen. Verder zag of voelde ze ook geen rare dingen die hier nu acuut mee te maken hebben.


Na overleg met haar supervisor heeft ze ons een keuze gegeven. Domenic kon opgenomen worden of we konden thuis nog verder proberen. In het ziekenhuis zouden ze op dit moment niet meer doen dan datgene wat wij thuis doen. Gewoon blijven proberen met ORS en voeding in de hoop dat hij het binnen gaat houden.

Hierop heb ik besloten om thuis verder te blijven proberen.

Omdat Domenic nog niet uitdroogt mogen we thuis blijven. Wel natuurlijk met de nadrukkelijke waarschuwing dat we direct moeten bellen als er weer verandering optreed. Vrijdag belt de kinderarts sowieso nog even op om de bespreken hoe de zaken staan en hoe we het verder gaan aanpakken.

Dus voor nu wordt het weer even spannend.


Welterusten allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten